Akumuliatorius – gana paprasta automobilio dalis, nereikalaujanti ypatingos priežiūros, bet jautri ji pasidaro tada, kai šaltą žiemos rytą bandote užvesti automobilį, o akumuliatorius sako: „NE!“. Norint tokių dalykų išvengti, geriau iš anksto užbėgti problemai už akių. Štai keletas patarimų, kaip nepatirti nemalonumų žiemą.

 

Ar tikrai kaltas akumuliatorius?

Dažnai automobilio užvedimo problemas žiemą nulemia ne akumuliatorius. Jis – tik gedimo pasekmė. Įprastai akumuliatorius jau būna ant „mirties“ ribos dėl netvarkingos elektros instaliacijos ar blogai veikiančio generatoriaus arba vadinamos įtampos relės-reguliatoriaus.

Įprastai užvesti automobilį pakanka 40 proc. akumuliatoriaus galios. Žiemą, kai oro temperatūra nukrenta gerokai žemiau nulio, akumuliatoriaus pajėgumas sumažėja, ir jeigu jis nepilnai įkrautas, jo galios užvesti sustingusį variklį nebepakanka. Tad ką daryti?

Pirmiausia, dar neprasidėjus žiemai, patariame patikrinti akumuliatoriaus įtampą. Išjungus automobilio variklį ir visus elektros prietaisus akumuliatoriaus įtampa turėtų būti apie 12,7 V. Jeigu įtampa mažesnė – žiemą laukite problemų. Tačiau nebūtina iš karto mesti tokį akumuliatorių lauk – įprastai užtenka jį pilnai įkrauti.

Įjungus variklį ir jam veikiant apie 1 500 – 2 000 aps./min., įtampa turėtų būti tarp 13,8 – 14,5 V. Įtampa neturėtų smarkiai keistis įjungus šviesas ar kitus elektros prietaisus. Jeigu ji per maža, kaltas ne akumuliatorius, o generatorius arba relė – reguliatorius, o tai reiškia, kad akumuliatorius pilnai neįkraunamas. Kartais įtampa būna net didesnė, tačiau tai taip pat pavojinga – akumuliatoriui gresia „užvirti“, skystis jame virsta dujomis ir kai kuriais atvejais akumuliatorius gali paprasčiausiai sprogti!

Generatorius gali pilnai neįkrauti akumuliatoriaus ir dėl kitų priežasčių. Pavyzdžiui, jeigu automobilyje įmontuota galinga garso aparatūra, ji vartoja kur kas daugiau energijos negu generuoja generatorius. Todėl akumuliatorius yra „stekenamas“.

Kokį akumuliatorių pirkti?

Klaidinga manyti, kad nusipirkę galingesnį akumuliatorių išspręsite problemas.
Akumuliatorių nusakantis vienas pagrindinių parametrų – jo talpa, kuri matuojama ampervalandėmis (Ah).

Gamintojai rekomenduoja į automobilį montuoti tam tikros talpos akumuliatorių. Specialistai nepataria montuoti daugiau kaip 10 proc. talpesnį akumuliatorių. Pavyzdžiui, jeigu gamintojas rekomenduoja naudoti 55 Ah, tai didesnės talpos nei 60 Ah akumuliatoriaus montuoti nepatariame. Priežastis paprasta – automobilio generatorius apskaičiuotas įkrauti tam tikros talpos akumuliatorių ir talpesnio tiesiog pilnai neįkraus, t.y. didesnė talpa netenka prasmės. Nebent sumontuosite ir galingesnį generatorių. Be to, ir starteris nuo to nepasidarys galingesnis – jis vartos tik tiek elektros energijos, kiek numatyta jo techninėje charakteristikoje.

Akumuliatoriai būna trijų tipų – aptarnaujami, iš dalies aptarnaujami ir neaptarnaujami. Patariame pirkti pastaruosius. Nors jie šiek tiek brangesni, tačiau jiems nereikia visiškai jokios priežiūros. Mėgstantys „gyventi“ garaže, gali pirkti aptarnaujamą akumuliatorių – toks pigesnis, tačiau jam reikia nuolatinės priežiūros (tikrinti elektrolito lygį, papildyti skystį).

 

Dėl bėdų kaltas ir purvas

Dažnai dėl bėdų žiemą kalta ir paprasčiausiai netvarkinga elektros instaliacija arba tiesiog nešvara. Tad prieš šalčius patariame atlikti keletą paprastų darbų, kurie vėliau žiemos rytais padės jaustis ramiai.

Pirmiausia apžiūrėkite akumuliatoriaus gnybtus – jie turi būti švarūs ir neaprūdiję, o varžtai, laikantys laidus, tvirtai prisukti.

Dažnai akumuliatoriaus srovę „vagia“ netvarkingi elektros prietaisai, pavyzdžiui, visą laiką veikianti bagažinės lemputė. Galbūt ir netvarkingas laidas su pažeista izoliacija.
Netvarkingi aukštos įtampos laidai, užsiteršę kontaktai ir purvo sluoksnis variklio skyriuje – visa tai gali turėti įtakos tam, kad dalis elektros energijos išeikvojama „pro šalį“.

Miestiečių laukia didesni pavojai

Jeigu automobiliu važinėjate retai arba trumpais atstumais, generatorius nespėja įkrauti akumuliatoriaus. Tai ypač aktualu žiemą, kai tenka įjungti ne tik šviesas, bet ir pilnu pajėgumu veikia šildymo sistema ir kiti prietaisai. Dėl to rekomenduojama bent kartą per metus (geriausiai prieš žiemą) akumuliatorių nuimti ir pilnai įkrauti namie arba servise. Tai nebrangi paslauga, kuri gali jums sutaupyti daug laiko ir nervų ląstelių ateityje.

Žiemą užvedant variklį sunaudota elektros energija normaliai veikiančiame automobilyje atstatoma tik per maždaug 20 minučių variklio veikimo. Tačiau prisiminkite, kad vienu metu įjungta visa automobilio elektronika suvartoja kelis kartus daugiau elektros energijos, negu generuoja generatorius. Todėl važinėjantiems labai trumpais atstumais patariame kartais nejungti šildymo pilnu pajėgumu, kad vakare iš darbo netektų grįžti visuomeniniu transportu.

Dar keli patarimai

Didžiausias akumuliatoriaus priešas – užmaršumas. Paliktos įjungtos šviesos akumuliatorių iškrauna per kelias valandas.

Tikrinti akumuliatoriaus būklę gamintojai rekomenduoja kiekvieno tepalų keitimo metu.
Jeigu akumuliatorius visai išsikrovė, kuo greičiau jį įkraukite – iškrautame akumuliatoriuje prasideda negrįžtami procesai, jo talpa sparčiai mažėja ir po kurio laiko net pilnas pakrovimas nebepadeda. Ypač tai galioja žiemą, nes išsikrovęs akumuliatorius greičiau užšąla, o susidarę ledo kristalai išardo viduje esančias plokšteles.

Ir pabaigai patarimas, jeigu automobilis nebeužsiveda ir bandote jį užvesti laidais nuo kito automobilio akumuliatoriaus. Pirmiausia prijunkite teigiamus polius, tik po to neigiamus. Kito automobilio variklis turėtų būti išjungtas, nes gali sudegti jūsų automobilio variklio valdymo procesorius. Užvedus variklį laidus atjunkite atvirkštine tvarka – pirmiausia atjunkite neigiamą polių, o tik po to teigiamą.

Šaltinis: interneto portalas Defi. http://auto.delfi.lt/advice/autopiloto-patarimai-akumuliatorius–jautriausia-automobilio-vieta-ziema.d?id=38076097